Jak zarabiać na Instagramie w 2021 [PORADNIK]
Internet pełen jest pytań na temat Instagrama. Ogromny procent z nich odnosi się do potencjalnych zarobków i tego czy tak właściwie da się zarabiać poprzez ten portal. Na pewno ku zdziwieniu wielu osób, tak – da się zarabiać poprzez Instagrama. Jeśli interesuje Cię jakimi sposobami można zarobić tam pieniądze i co tak właściwie determinuje wysokość przychodów to ten artykuł jest dla ciebie. Odpowie on na wszystkie nurtujące pytania i wytłumaczy na czym polega zarabianie dzięki Instagramowi.
Spis treści
Kto może zacząć zarabiać na Instagramie?
Każdy to ma chęci może sprawić, że Instagram stanie się jego częściowym lub głównym źródłem utrzymania. To znaczy, że od zaraz mogę zacząć pracę tylko ,,na Instagramie’’? Nie tak prędko. Jeśli nawet nie masz konta na Instagramie, albo nie specjalnie je rozwijasz i rzadko wrzucasz ciekawe treści to nie będzie to takie proste, a może nawet jest to niemożliwe. Kto chciałby współpracować z ,,influencerem’’, który ma 50 obserwujących na swoim koncie? Raczej nikt.
Istotne jest zbudowanie podłoża pod ewentualną działalność internetową. Instagram bazuje na obrazie, jeśli prezentujesz wątpliwej jakości treści to możesz mieć duży problem ze zwróceniem na siebie uwagi. Osoby zajmujące się marketingiem już od wielu lat zdają sobie sprawę z wielkiego znaczenia social mediów i wyszukują tam prawdziwych perełek. Profil na Instagramie jest swoistą wizytówką i wiele od niego zależy.
Postaw na dobry content swojego profilu, wrzucaj same wartościowego treści, które pozwolą Ci uzyskać jak największą ilość followersów. Udzielaj się, komentuj i nie bój się zadawać pytań, to wszystko pozwoli na zbudowanie wizerunku, który może okazać się kluczowy. Kluczowy dla uzyskania swojej szansy na zarobki dzięki Instagramowi. Pamiętajmy, że to nie Instagram wypłaca nam pieniądze za konkretne ,,cele’’ a firmy i organizacje, które mają konkretne wymagania względem swoich ,,pracowników’’ internetowych.
Co zrobić, aby zacząć zarabiać na Instagramie
Na wstępie warto zaznaczyć, że nie ma ,,bariery’’ w postaci ilości wymaganych obserwujących. Tutaj jest różnie, niektórym propozycje zaczynają pojawiać się po osiągnięciu 5 tysięcy followersów a innym potrzebne jest drugie tyle. Wpływ na to ma wiele czynników. Trzeba być wyjątkowym na wielu płaszczyznach, wyróżniać się i robić coś czego nie robią tysiące innych osób w sieci.
Trzeba na początku skupić się na budowaniu dobrych relacji (nawet z małą ilością) odbiorców, na nic zdaje się 100 tysięcy, mało aktywnych odbiorców, którzy nie klikną w linki, które zaczniesz rozsyłać i nie będą zainteresowani twoją działalnością. Najważniejsza jest regularność i zaangażowanie. Czas przejść do konkretów, kiedy już spełniamy wszystkie powyższe ,,wymagania’’.
Marketing afiliacyjny
Pierwszym, a zarazem bardzo prostym, sposobem na uzyskanie przychodów z Instagrama jest marketing afiliacyjny. Co to tak właściwie jest? To nic innego jak zysk, który trafia na nasze konto w momencie korzystania obserwujących z różnego rodzaju linków promujących. Za każdy kupiony przedmiot i tak dalej (w zależności od firmy, z którą współpracujemy) otrzymujemy procent. Nie jest tajemnicą, że czym większa ilość followersów, tym większa szansa na zakup danego produktu i otrzymanie pieniędzy do kieszeni. Czasami nie trzeba sprzedawać usług, a wystarczą same ,,wejścia’’ w link – wszystko zależy od firmy.
Pierwszym krokiem może być rejestracja w ,,programie partnerskim’’, takim jak na przykład webePartners. Następnie dołączamy do programu partnerskiego danej firmy bądź organizacji i generujemy linki, które będziemy promować i otrzymywać z nich swój udział. Gdzie jeszcze znajdują się programy afiliacyjne? Choćby na:
Są to strony popularne na całym świecie, w naszym kraju natomiast warto wyróżnić:
Należy pamiętać o tym, że wklejenie linku do opisu nie wystarczy. Trzeba podjąć całą masę decyzji i zabiegów promujących. Można poświęcić oddzielny wpis na blogu i przekierowywać tam swoich followersów, wykorzystać do promocji instastories, oraz inne dostępne środki. Nie warto jednak zalewać odbiorców reklamami, mogą odebrać to wyjątkowo negatywnie. Jest bardzo cienka granica, której kategorycznie nie powinno się przekroczać w przypadku reklam.
Sponsorowane posty
To kolejny element zarobków wielu influencerów z Instagrama. W momencie kiedy dana firma zauważy nasze starania oraz zacznie się z nami utożsamiać na pewno zleci ci publikacje postów, za które zapłaci. Cała współpraca może polegać na oznaczaniu w postach firmy, z którą współprace podjęliśmy, oraz dorzuceniu do tego linków afiliacyjnych, które mają przynosić dochód od zakupów przez naszych obserwujących. Firmy i organizację wcale nie szukają wielkich ,,marek” na Instagramie do podjęcia współpracy, liczy się zaangażowanie nie tylko twoje, ale również twoich odbiorców.
Jak zatem znaleźć sponsora? Oczywiście nie jest to rzecz prosta i jest bardzo powiązana z naszymi staraniami. Jeśli będziemy czekać na wiadomość ze wspaniałą ofertą od wielkiej firmy to możemy się nigdy nie doczekać. Warto wziąć sprawy w swoje ręce! Jednym ze sposobów pozyskania sponsorów będzie napisanie e-maili do firm, które nas interesują. Warto się przedstawić, opowiedzieć czym się zajmujemy i jakie mamy plany oraz pomysły na współpracę. Nie zaleca się zaczynać od ceny, to nigdy nie wygląda dobrze. Nie powinno się też pisać desperacko do każdej firmy, która dostępna jest na rynku. Zastanów się czym chcesz się zajmować, jaka jest charakterystyka twojego Instagrama i co do niego pasuje.
W internecie znajdują się także rynki influencerów, czyli nic innego jak tablice ogłoszeniowe dla zainteresowanych podjęciem współpracy użytkowników portali społecznościowych. Umieszcza się tam ogłoszenia, a następnie czeka na odzew, jeśli jakąś firmę zainteresuje nasza twórczość to na pewno się odezwie. Gdzie warto się reklamować? Między innymi na:
Jak się okazuję takich miejsc jest mnóstwo, czas zabrać się w takim razie do pracy!
Sprzedaż zdjęć
Jeśli wkładasz całe swoje serce w to, aby twoje zdjęcia na Instagramie były jak najlepszej jakości to może warto pomyśleć o ich sprzedaży? Na rynku jest wiele stron, które polegają na sprzedaży fotek. Są to między innymi:
Jeśli to fotografia to twoja pasja to ,,parę groszy’’, które można w taki sposób zarobić na pewno będzie mile widziane w twojej kieszeni.
Sprzedaż rozwiniętego konta
Tak, choć brzmi to dziwnie, to jednym ze sposobów zarabiania na Instagramie jest sprzedaż kont. Nie chodzi oczywiście o ,,puste konta’’, na względach klienci mają raczej konta rozwinięte, z pokaźnymi liczbami obserwujących. Konto traktowanie jest jak ,,produkt’’, ma swoją cenę. Aby rozpocząć sprzedaż kont wystarczy skorzystać z odpowiednich miejsc w sieci, które się w tym specjalizują. Wcześniej warto sprawdzić jakie wymagania mają te strony (choćby odnośnie minimalnej liczby obserwujących). Strony warte uwagi to:
Sprzedaż shoutoutów
Shoutout to nic innego jak oznaczenie danej marki na zdjęciach, w opisach lub na instastories. Mechanizm jest bardzo prosty, wystarczy dodać treść i oznaczyć tam profil danej firmy, w ten sposób nieźle zarobić. Warunki takiej współpracy są oczywiście uwarunkowane ilością obserwujących. Gdzie szukać okazji? Choćby na Shoutcart.
Reklama własnej firmy oraz cross-marketing
Propozycja skierowana do firm. W obecnych czasach każda firma, która chce promować swoje usługi, powinna posiadać konto na portalu takim jak Instagram. Instagram daje ogromne możliwości promocji w sieci, a to staje się coraz ważniejsze. Każda tego rodzaju firma powinna mieć swoją internetową strategię, która pozwoli realizować cele. Warto wykorzystywać zdjęcia klientów, które Ci wykonają, ogłaszać różnego rodzaju promocje i konkursy, które mają zachęcić do udziału w ,,internetowym życiu’’ twojej firmy.
Cross-marketing to nic innego jak wzajemna promocja dwóch firm, które napędzają swój marketing. Zwykłe oznaczanie się dwóch, lub trzech firm pozwoli dotrzeć do znacznie większego grona odbiorców, zaintrygować ich a w efekcie może i skusić do skorzystania z oferty. Kwestia znalezienia odpowiedniego partnera jest bardzo ważna, wtedy korzyści dla obu stron będą podobne i żadna ze stron nie będzie zmuszona dopłacać. Dlatego ważne jest znalezienie partnera na podobnym poziomie, tak aby nie było wielkich dysproporcji.
Ile można zarobić na instagramie
Bardzo ciężko znaleźć konkretne widełki, w których można ulokować zarobki, które towarzyszą influencerem na Instagramie. Decydująca jest ilość obserwujących, content, to w jaki sposób chcemy zarabiać i z jakimi firmami współpracujemy. Kwoty są różne, najwięksi na portalu są w stanie osiągnąć kwoty sięgające ponad 50 tysięcy złotych za jeden post promocyjny. W przypadku mniejszych influencerów wszystko zależy od tego z jaką firmą współpracują i jakie warunki wynegocjowali.
Jak wycenić swoją pracę
Wycena pracy to bardzo złożony proces, ale jakże istotny dla działalności influencerów. Przede wszystkim ten rynek jest ze sobą bardzo zżyty, ceny są z reguły bardzo podobne i większość firm je zna. Warto rozeznać się w sytuacji, zapoznać się z szacowanymi wycenami profili podobnych do naszych, tak aby nie składać nierealnych ofert.
Pod uwagę podczas wyceny należy brać między innymi to czego wymaga od nas promocja danej firmy, być może konieczne będzie podróżowanie, zrobienie zdjęć odległych zakątkach i w takim momencie należy brać to pod uwagę. Wszystkie inwestycje, których wymaga dobro promocji są kluczowe podczas wycen i należy o nich pamiętać.
Weź pod uwagę swój wizerunek, to głównie nim ,,handlujesz’’. Powinien mieć on swoją cenę. Dodatkowo warto zwracać na takie aspekty jak długość współpracy, częstotliwość publikacji, ilość oznaczeń i tak dalej. Podczas negocjacji nie bój się podsuwać propozycji, przedstawiać wielu opcji współpracy,
Jakich błędów się wystrzegać
Przede wszystkim w momencie wchodzenia we współpracę z daną firmą czytaj dokładnie umowę, bardzo często mamy problem z dokładnym zapoznaniem się z dokumentami. Przeczytaj czego od ciebie wymagają, jakie są korzyści z tego tytułu.
Bądź konkretny i sumienny, nie bój się negocjować na własnych warunkach i powiedzieć ,,nie’’ kiedy oferta będzie zła i może odbić się negatywnie na twojej działalności.
Podsumowanie
Zarabianie na Instagramie nie jest wcale skomplikowane, ale wymaga należytego podejścia. Oczywiście powyższe metody to nie jedyne możliwości, które mogą posłużyć do rozkręcenia zarobków na portalu, tych jest cała masa.
Chodzi głównie o zaangażowanie i pomysłowość, możliwości są bardzo duże a ich wykorzystanie zależy tylko i wyłącznie od ciebie. Wykorzystuj swoje pomysły i wskazówki, które zostały zawarte w tym artykule, a przy tym baw się dobrze. W ten sposób jesteś w stanie osiągnąć swój cel.