Co to jest Fanpage? Jakie korzyści daje i jak go prowadzić [PORADNIK]
Co to jest Fanpage? Jakie korzyści daje i jak go prowadzić [PORADNIK]
To jak bardzo istotne jest w obecnych czasach funkcjonowanie w mediach społecznościowych wie praktycznie każdy. Sztuka prowadzenia social mediów nie należy do najłatwiejszych, ale może okazać się kluczowa właśnie dla Ciebie i twojej działalności. Chcesz założyć swój pierwszy fanpage, ale zupełnie nie wiesz jak się do tego zabrać? A może szukasz konkretnych wskazówek i porad, które nakierują Cię na właściwe tory? Ten poradnik odpowie na wszelkie pytania, wyjaśni Ci bardzo dokładnie czym jest fanpage i na czym polega jego prowadzenie. W przejrzysty sposób przeprowadzi Cię przez proces tworzenia i konfiguracji twojej strony. Znajdziesz tutaj również informacje na temat często popełnianych błędów i tego jak ostatecznie usunąć twój fanpage. Miłej lektury!
Spis treści
Co to jest Fanpage?
Fanpage (Fan Page) to strona internetowa założona na najpopularniejszym portalu społecznościowym, czyli Facebooku z którego korzystają obecnie ponad dwa miliardy użytkowników na całym świecie. W roku 2019, w samej Polsce, ilość użytkowników przekroczyła 18 milionów. Strony tego typu przeznaczone są dla osób publicznych, firm czy znanych marek, w odróżnieniu od standardowych profili. Nazwa tłumaczona z angielskiego dosłownie oznacza stronę dla fanów, co też wskazuje na jej przeznaczenie. Fanpage pozwala na zebranie wielu osób w jednym miejscu, a jego założenie jest darmowe i dostępne dla każdego użytkownika portalu społecznościowego. Fanpage jest obecnie nieodłącznym elementem promocji, rozwoju i budowania publicznego zaufania lub rozpoznawalności.
Fanpage czy Funpage?
Zastosowanie słowa ,,funpage’’ w odniesieniu do idei fanowskiej strony internetowej jest całkowicie niepoprawne. Prawdopodobnie jego stosowanie wywodzi się z nieznajomości zapisu oraz braku świadomości od jakich słów pochodzi poprawna forma, czyli fanpage. Jedną z możliwości popełniania błędu jest również zapis fonetyczny, czyli po prostu zapis słowa tak jak je usłyszeliśmy. Dla rozwiania wszelkich wątpliwości słowo ,,fun’’ to po angielsku zabawa, a ,,page’’ to strona. Poprawną formą jest słowo ,,fanpage’’ i to jego powinniśmy się trzymać. Sam Facebook od jakiegoś czasu używa jednak stwierdzenia ,,strona społecznościowa’’, jednak nie zmieniło to przyzwyczajeń ludzi, a słowo fanpage jest dalej bardzo popularne.
Jakie korzyści daje posiadanie Fanpage’a
Występowanie firm, znanych osób i marek w mediach społecznościowych jest obecnie obowiązkiem. Obecnie większość przedsiębiorstw posiada fanpage, jest to bardzo skuteczne narzędzie ułatwiające działania marketingowe i reklamowe. Należy zatem zdać sobie sprawę z tego jakie wymierne korzyści daje posiadanie fanpage’a. Są to między innymi:
- nawiązywanie bezpośredniego kontaktu z klientami,
- budowanie wizerunku osoby, firmy lub marki,
- dotarcie do większej liczby odbiorców, znalezienie potencjalnych klientów,
- możliwość udzielania informacji o zmianach, nowych usługach, produktach, etc,
- szansa na maksymalne przybliżenie oferty osobie zainteresowanej,
- uzyskanie rzetelnej opinii na temat działalności za pomocą komentarzy i reakcji,
- możliwość stosunkowo taniego promowania usług.
Korzystne są również możliwości samego operowania stroną, może to robić kilka osób jednocześnie. Obsługa jest stosunkowo prosta a ilość ewentualnych usprawnień i aktualizacji jest bardzo duża.
Tworzenie Fanpage na Facebooku
Na wstępie warto zaznaczyć, że promowanie konta działalności na profilu prywatnym jest zabronione. Jeśli chcemy reklamować swoją firmę zgodnie z regulaminem to musimy wiedzieć jak założyć fanpage. Całość nie jest skomplikowana, przedstawimy krok po kroku jak należy się za to zabrać.
- Osoby, które nie posiadają konta na Facebook’u mają możliwość założenia fanpage’a z pozycji strony głównej. Należy wejść w opcję ,,utwórz stronę dla gwiazdy, zespołu lub firmy’’.
- Wybierz jedną z dwóch kategorii, ,,firma lub marka’’ albo ,,społeczność lub osoba publiczna’’ w zależności od oczekiwanego charakteru fanpage’a.
- W momencie kiedy wyświetli się powiadomienie ,,zaloguj się, aby kontynuować’’ należy utworzyć nowe konto.
- Kiedy posiadasz konto na Facebook’u należy znaleźć opcję, która umożliwi założenie fanpage’a w aktualnościach. Bezpośredni link do tej opcji.
- Pozostaje uzupełnić nazwę strony, kategorie prowadzonej działalności oraz obszerny opis. Nasz fanpage jest już gotowy.
Zdjęcia dla Twojego Fanpage
Zdjęcia, które przyciągną uwagę to bardzo ważny aspekt na fanpage’u. Aby nasz profil prezentował się w jak najlepszy sposób należy uzupełnić zdjęcia:
- zdjęcie profilowe, w formacie kwadratowym – aktualne wymiary to 170 x 170 px, a rekomendowane to 340 x 340 px,
- Zdjęcie w tle (do 100KB) – aktualne wymiary grafik to 820 x 312 px, rekomendowane są jednak wymiary 820 x 360 px.
Przy dodawaniu zdjęć w rekomendowanych wielkościach jest największa szansa na to, że nie zostaną one skompresowane. Należy również pamiętać o kompresji zdjęć i zapisie w formacie PNG. Zdjęcia powinny zawierać treści związane z działalnością, w ten sposób ucieszą oko odbiorców. Częsta aktualizacja szaty graficznej fanpage’a dodatkowo zapunktuje w oczach użytkowników.
Konfiguracja Fanpage
Skoro mamy za sobą sprawy czysto wizualne to czas zająć się merytoryczną treścią na naszym fanpage’u. To właśnie należyta konfiguracja sprawi, że profil będzie niósł bogatą ilość informacji, które przydadzą się zainteresowanym osobom. Administrator ma również wiele możliwości promowania postów, czyli trafiania do kolejnych odbiorców, jest to opcja oczywiście płatna. Poradnik zawarty na Facebook’u w prosty sposób prowadzi przez wszystkie kroki i przypomina o uzupełnianiu brakujących informacji. Pozostaje:
- zaprosić co najmniej 10 znajomych, którzy rozpoczną interakcję,
- napisać pierwszy post, powitalny,
- dodać informacje takie jak: witryna internetowa, lokalizacje, godziny otwarcia, numery kontaktowe,
- dodać przycisk na stronie, który ułatwi podejmowanie działań na fanpage’u, na przykład ,,rezerwacja terminu,,.
To nadal nie wszystkie opcje, które udostępnia Facebook. Do dyspozycji administratorów pozostają także boty, opcje blokowania wulgaryzmów i tak dalej. Internet jest pełen materiałów, które pomogą nam w sposób jak najszybszy uporać się z wieloma funkcjami. Oto przykłady niektórych z nich.
Jak usunąć Fanpage?
W momencie zakładania fanpage’a należy liczyć się z tym, że kiedyś być może przyjdzie potrzeba by go usunąć. Usunięcie strony wcale nie jest skomplikowane i zajmuje dosłownie kilka minut. Szczegółowy opis powinien to jeszcze bardziej uprościć. Aby usunąć nasz fanpage należy:
- zalogować się na nasze konto na Facebook’u,
- w menu po lewej stronie wybieramy opcję ,,strony’’, gdy pojawią się fanpage, który chcemy usunąć to wybieramy go,
- gdy otworzymy nasz fanpage ponownie z menu po lewej stronie wybieramy opcję ,,ustawienia”,
- po przejściu do ustawień interesuje nas zakładka ,,ogólne”, po wybraniu jej zjeżdżamy na dół strony i wybieramy opcję ,,usuń stronę’’,
- po wybraniu opcji ,,usuń stronę’’ pojawi się potwierdzenie ,,usuń trwale stronę…’’, wybieramy tę opcję i potwierdzamy usunięcie strony.
Decyzja o usunięciu strony powinna zostać dokładnie przemyślana. W momencie kasacji fanpage’a wszelkie dane zostaną usunięte, nie będzie możliwości odzyskania zdjęć, danych i treści tam umieszczonych.
Co publikować na Fanpage
Kwestia publikacji treści na stronie to sprawa indywidualna, która zależy w ogromnej mierze od charakteru prowadzonej działalności. Osoby, które prowadzą social media w sposób profesjonalny z reguły mają konkretny, długofalowy plan publikacji treści. Z kolei osoby nie zajmujące się stroną na ,,pełen etat’’ mogą mieć problem z dobraniem odpowiednich treści, albo najzwyczajniej brakuje im czasu, aby obrać unikatowy i ciekawy tor publikacji postów. Takie osoby powinny skupić się na publikacji maksymalnie angażujących i niezbędnych treści. Co takiego można zatem publikować na fanpage’u?
Publikacja różnego rodzaju promocji i specjalnych ofert może zainteresować odbiorców, sprawi że chętniej sięgną po dany produkt. Nie należy się zamykać na oceny i propozycje użytkowników, zdrowa dyskusja tylko może Ci pomóc. Wzbudzenie u ludzi poczucia poszanowania ich zdania jest bardzo ważne. Odwołuj się do bieżących wydarzeń na świecie lub w twojej branży, to zawsze ciekawy materiał na post! Inspiracji może być wiele, nie ograniczaj się do szablonowych i oklepanych treści, możesz poprowadzić fanpage w innym kierunku. Posty, które wzbudzą uśmiech u odbiorców są jak najbardziej w cenie, używaj cytatów i publikuj zagadnienia z ,,pierwszej ręki’’. Nie warto koncentrować się na regularnym umieszczaniu postów na siłę, tylko dla zasady. Odbiorcy lepiej reagują na sporadyczne posty, które mają konkretny przekaz. Zaszkodzić nam może również wykupywanie ,,pustych fanów”, czyli ilości obserwujących, którzy niewiele mają wspólnego z tym co zawiera strona. Rzetelna i uczciwa praca przyniesie efekty.
Podsumowanie
Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce, warto przenieść swoją działalność i tam. Nie ma znaczenia czym się zajmujesz, jeśli jesteś osobą publiczną i chcesz skupić użytkowników w jednym miejscu to fanpage jest znakomitym rozwiązaniem. Publikacja zdjęć i postów z twojego życia sprawi, że będziesz jeszcze bliżej ludzi niż zwykle. Prowadzenie fanpage’a w efektywny sposób niewątpliwie pomoże wszystkim przedsiębiorcom. Systematyczne i unikalne prowadzenie strony jest w stanie poszerzyć grono klientów.
Prowadzenie fanpage’a wcale nie jest oczywiste i proste, jest to ciężka praca i dbanie o względy klientów. Droga do założenia strony jest banalnie prosta, tak naprawdę liczy się cały szereg działań następujących później. Ciężko poradzić sobie bez konkretnego planu, przypadkowe treści i zdjęcia wcale nie przybliżają nas do celu. Zdecyduj jakie treści będziesz publikować, adekwatnie dobieraj tematy pasujące do charakteru twojej działalności w sieci. W taki sposób jesteś w stanie zdobyć uwagę wiernych i wartościowych użytkowników oraz osiągnąć swój wymarzony cel.