Co to jest jest Instagram i jak z niego korzystać?
Instagram zaraz obok Facebooka, Messengera i Youtube’a jest jedną z najpopularniejszych aplikacji społecznościowych w Polsce. Założenie konta jest zupełnie darmowe, chociaż chcąc promować swoje treści można zainwestować w tzn „posty sponsorowane” i docierać do konkretnych grup odbiorców. Co wyróżnia Instagram na tle innych mediów społecznościowych? Aspekt wizualny!
Spis treści
Na czym polega Instagram?
Co to jest Instagram, na czym polega i w czy warto zakładać konto? Te pytania są porównywalne z wątpliwościami czy w ogóle warto sprawiać sobie dostęp do Internetu. Biorąc pod uwagę jak wiele ważnych agencji prasowych, wydawnictw, ale również dziennikarzy, aktorów, celebrytów przekazuje informacje właśnie w tej formie, nie sposób być na bieżąco nie dołączając do instagramowej społeczności.
Sama nazwa „Instagram” pochodzi od połączenia słów instant camera i telegram. Natychmiastowa fotografia i krótkie komunikaty tekstowe to podstawowe narzędzia jakie Instagram oferuje swoim użytkownikom. Przed dodaniem zdjęcia, aplikacja proponuje dodanie filtru do zdjęcia, a także poprawienie jasności, nasycenia barw itd. Dzięki takim opcjom można zadbać o to, by profil był nie tylko spójny tematycznie, ale również by fotografie pasowały do siebie wizualnie!
Jeśli przeglądając posty wpadniemy na taki, który nam się spodoba, możemy dać mu „serduszko”. „Serduszka” to instagramowy odpowiednik Facebookowego polubienia. Gdy post szczególnie zwróci naszą uwagę i będziemy chcieli jeszcze do niego wrócić, zamiast robić zrzut ekranu, możemy po prostu go zapisać w aplikacji, klikając symbol zakładki znajdujący się pod postem, po prawej stronie. Zapisane zdjęcia są widoczne tylko dla nas.
Instagram wprowadził opcję „relacji”, dodawania zdjęć, filmów, repostowania postów oraz dodawania krótkich tekstów, które widoczne będą przez dobę. Swoje relacje można też zapisywać, tworząc albumy na własnym profilu. Dzięki temu dostępne będą dla wszystkich przez nieograniczony czas.
W instagramowym poście można dodać na raz dziesięć zdjęć, a dodawany film nie może być dłuższy niż jedna minuta. Dla fanów dłuższych materiałów wideo, Instagram niedawno wprowadził sekcję IGTV. Nie jest ona bardzo popularna, lecz możliwe, że z czasem się to zmieni. IGTV pozwala dodawać filmu trwające od 1 do 60 minut. Dodane filmy można znaleźć klikając symbol telewizora na głównym profilu.
Jak korzystać z Instagrama?
Wszystko zależy od tego, czy chce się prowadzić konto prywatne, dzielić się zdjęciami i osobistymi przemyśleniami, czy prowadzić konto dla swojej firmy.
Prowadzenie osobistego, prywatnego konta
Na Instagramie można prowadzić swoje prywatne konto, dzieląc się zdjęciami z dnia codziennego, obserwując znajomych, wchodząc w relacje z innymi użytkownikami. Wystarczy pobrać aplikację ze sklepu Google Play lub App Store, a następnie uzupełnić dane zgodnie ze wskazówkami aplikacji. Konto mogą zobaczyć wszyscy, użytkownicy Instagrama, oraz osoby nieposiadające konta, wchodzące na profil przez przeglądarkę.
Dla osób bardzo ceniących swoją prywatność, lecz nie chcących rezygnować z portali społecznościowych, Instagram wprowadził możliwość ustawienia swojego konta na „prywatne”. Dzięki temu zawartość profilu dla obcych osób będzie ukryta. Jeśli ktoś zechce zaobserwować nasze konto, Instagram wyśle nam o tym powiadomienie, a następnie pozwoli nam zadecydować czy wyrażamy na to zgodę, czy nie. Jeśli pod naszym zdjęciem pojawi się komentarz, który z jakiegoś powodu nam nie odpowiada – można go usunąć. W każdej chwili można również ze swojego profilu „wyrzucić” osobę, której wcześniej pozwoliło się na dostęp. W skrajnych przypadkach można też blokować konta. Dzięki takim narzędziom Instagram pozwala zachować kontrolę nad własnym profilem.
Prowadzenie firmowego konta
Po pobraniu aplikacji ze sklepu Google Play lub App Store, założeniu konta i wprowadzeniu podstawowych informacji, chcąc prowadzić konto dla swojej firmy, należy zmienić w ustawieniach charakter konta z osobistego na firmowe. Aby to zrobić należy:
- Należy wejść na swój profil, kliknąć w trzy poziome kreski znajdujące się w prawym, górnym rogu
- Kliknąć w pierwszą opcję, „Ustawienia” z ikonką koła zębatego
- Wybrać opcję „Konto” znajdującą się na dole listy
- Na samym dole zaznaczyć można opcję „przełącz na konto firmowe” lub „przełącz na konto osobiste”
Prowadząc konto firmowe zyskuje się dostęp do statystyk. Dzięki temu można sprawdzić do jakiego grona odbiorców trafiają nasze treści, w jakich godzinach obserwatorzy są najbardziej aktywni, które posty wzbudziły największe zainteresowanie i tak dalej. Poprzez analizę takich informacji można dostosować publikowane treści i trafiać do większej liczby użytkowników Instagrama.
I gotowe! W każdym momencie można powrócić do prowadzenia konta osobistego, nie tracąc zawartości swojego konta.
Jak promować swoje konto na Instagramie?
Nie trzeba prowadzić konta firmowego, aby chcieć docierać do szerokiego grona i zebrać dużą ilość tak zwanych „followersów”. Aby przebić się przez ogrom innych kont, należy zadbać o jakość zdjęć, postów, a najlepiej również poruszać niszową tematykę. To sprawi, że nasz profil automatycznie stanie się popularny.
Cechą charakterystyczną Instagrama są hasztagi, czyli słowa dodawane po znaku #, dzięki którym można wyszukiwać postów na określony temat. Jeszcze kilka lat temu popularna była strategia dodawania najpopularniejszych hasztagów w opisach zdjęć, aby natychmiast dotrzeć do ogromnej ilości odbiorców. Obecnie przez większość polskich użytkowników Instagrama nie jest to dobrze widziane. Świadczy to o chęci przebicia się i zdobycia polubień od przypadkowych osób, co świadczy o tym, że nie zależy nam na zaangażowanych obserwatorach, a jedynie na zdobywaniu nowych followersów i polubień.
KUP WYŚWIETLENIA INSTASTORY – zaufany sklep
Najpopularniejsi Instagramerzy i Instagramerki w Polsce
Budując swój Instagram warto zainspirować się najpopularniejszymi użytkownikami tego portalu. Oczywiście, należy wziąć poprawkę na to, że w większości są to osoby, które popularność zdobyły w inny sposób, a na Instagramie są śledzone przez swoich fanów. Jednak nawet od aktorek, celebrytek, gwiazd sportu, można nauczyć się czegoś, co przyda się nam w prowadzeniu naszych kont.
Oto lista 10 najpopularniejszych kont w polskiej wersji Instagrama, na rok 2020:
- Robert Lewandowski (@_rl9) – 19 milionów obserwujących
- Anna Lewandowska (@annalewandowskahpba) – 3 miliony obserwujących
- Veronica Bielik (@veronicabielik) – 2,9 mln obserwujących
- Wojciech Szczęsny (@wojciech.szczesny1) – 2,7 mln obserwujących
- Karol Wiśniewski (@frizoluszek) – 2,5 mln obserwujących
- Weronika Sowa (@wersow) – 2,2 mln obserwujących
- Stuart Burton (@stuuburton) – 2,2 mln obserwujących
- Mateusz Trabka (@trombabomba) – 2 mln obserwujących
- Ewa Chodakowska (@chodakowskaewa) – 1,9 mln obserwujących
- Jan Dąbrowski (@jdabrowsky) – 1,9 mln obserwujących
KUP INSTAGRAM FOLLOWERS – zaufany sklep
Wykreowane życie, a rzeczywistość…
Należy pamiętać, że codzienność przedstawiana na Instagramie to iluzja. Według naukowców z Royal Society for Public Health Instagram jest zdecydowanie najbardziej depresyjnym medium społecznościowym. Użytkownicy często porównują swoją rzeczywistość z tym, co widzą na zdjęciach, a w takim porównaniu wypadają oczywiście dużo gorzej. Ocenianie swojej codzienności względem tego, co publikują inni, to tak jakby porównywać to, co dzieje się w teatralnych kulisach, z tym, co na scenie. Trzeba pamiętać o zachowaniu zdrowego dystansu do treści jakie się widzi. A najlepiej obserwować jedynie te konta, które sprawiają, że czujemy się dobrze. I takie też konto prowadzić!